Promotie Wouter Klein

12 dec 2018 | 12:45

Op woensdag 12 december promoveert Wouter Klein op een proefschrift getiteld New drugs for the Dutch republic: the commodification of fever remedies in the Netherlands (c. 1650-1800).

In zijn proefschrift laat Klein zien dat de periode 1650-1800 kan worden aangeduid als de eerste gouden eeuw van medisch adverteren. Hij heeft daarvoor duizenden Nederlandse krantenadvertenties voor geneesmiddelen uit die periode bestudeerd. Krantenlezers uit die tijd beschikten over een eigen soort ‘farmaceutische geletterdheid’, waarmee zij de inhoud en relevantie van medische advertenties op waarde konden schatten. Deze geletterdheid was specifiek voor deze periode, waarin de farmaceutische praktijk nog grotendeels was gebaseerd op plantaardige grondstoffen. Adverteren voor geneesmiddelen ontwikkelde zich van een incidenteel experiment tot een structurele marketingstrategie, voor allerlei personen op de geneesmiddelmarkt. Veel nieuwe, onbekende geneesmiddelen konden door advertenties bekend gemaakt en geaccepteerd worden, nog voordat ze precies begrepen en onderzocht waren binnen de reguliere geneeskunde.

In het proefschrift wordt dit proces geïllustreerd aan de hand van trajecten van koortsmiddelen, met name kinabast: de koortswerende bast van Cinchona-soorten uit Peru, waarvan de werkzame stof kinine later tegen malaria gebruikt zou worden. Voor adverteerders van geneesmiddelen speelden commerciële belangen een hoofdrol. Zij konden hierdoor hun praktijk opschalen naar een regionaal, nationaal of zelfs internationaal niveau. Dit onderzoek naar de trajecten van geneesmiddelen toont daarmee het grensoverschrijdende karakter aan van de medische markt in de vroegmoderne tijd. Promotoren zijn Toine Pieters (Universiteit Utrecht) en Eric Jorink (Universiteit Leiden).

De verdediging begint klokke 12:45. Na afloop van de verdediging is er een receptie waarbij er gelegenheid is de promovendus te feliciteren onder genot van een hapje en een drankje.

Academiegebouw
Domplein 29