De Eenhoorn

De Eenhoorn

Open depot op Urk
Inhoud:

De museale objecten die door Stichting Farmaceutisch Erfgoed beheerd worden, zijn ondergebracht in De Eenhoorn, Centrum voor Farmaceutisch Erfgoed op Urk. Hier is een schat aan historisch materiaal te vinden, zoals geneesmiddelverpakkingen, pillenplanken, een zetpilpers en andere apparatuur voor het bereiden van geneesmiddelen, balansen en gewichten en prachtige simpliciaverzamelingen. Een gedeelte daarvan wordt ook geëxposeerd. Zo kun je in De Eenhoorn uit de collectie van de Goudse apothekersfamilie Grendel onder meer vijzels en mortieren, een zaagvistand, talloze apothekerspotten en –flessen en een gaper bewonderen.

Daarnaast bevinden zich in De Eenhoorn vele oude drukken met betrekking tot de farmacie, geneeskunde, botanie en chemie, boeken over de geschiedenis van de farmacie, farmaceutische tijdschriften en een grote hoeveelheid documentatiemateriaal over geneesmiddelen, onder meer uit de historische bibliotheek van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie.

Openingstijden

April tot en met september: elke tweede woensdag en elke vierde zaterdag van de maand, van 10.00 tot 14.30 uur. Daarbuiten alleen op afspraak.

Oktober tot en met maart: alleen op afspraak.

Om een afspraak te maken kun je contact opnemen met de Werkgroep Fysieke Collectie op Urk via werkgroep[at]stichtingfarmaceutischerfgoed.nl.

De Eenhoorn, Centrum voor Farmaceutisch Erfgoed
Foksdiep 6
8321 MK Urk

Voor een bezoek aan De Eenhoorn wordt geen entreeprijs geheven, maar een vrijwillige contante bijdrage voor het behoud van de collectie wordt op prijs gesteld. Voor meer informatie over De Eenhoorn, klik hier.