De Eenhoorn

De Eenhoorn

Open depot op Urk
Inhoud:

De museale objecten die door Stichting Farmaceutisch Erfgoed beheerd worden, zijn ondergebracht in De Eenhoorn, Centrum voor Farmaceutisch Erfgoed op Urk. Hier is een schat aan historisch materiaal te vinden, zoals geneesmiddelverpakkingen, pillenplanken, een zetpilpers en andere apparatuur voor het bereiden van geneesmiddelen, balansen en gewichten en prachtige simpliciaverzamelingen. Een gedeelte daarvan wordt ook geëxposeerd. Zo kun je in De Eenhoorn uit de collectie van de Goudse apothekersfamilie Grendel onder meer vijzels en mortieren, een zaagvistand, talloze apothekerspotten en –flessen en een gaper bewonderen.

Daarnaast bevinden zich in De Eenhoorn vele oude drukken met betrekking tot de farmacie, geneeskunde, botanie en chemie, boeken over de geschiedenis van de farmacie, farmaceutische tijdschriften en een grote hoeveelheid documentatiemateriaal over geneesmiddelen, onder meer uit de historische bibliotheek van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie.

Openingstijden

Het Centrum voor Farmaceutisch Erfgoed is geopend op de vrijwilligersdagen van het Trefpunt Medische Geschiedenis Nederland, van 10.00 tot 14.30 uur. Een overzicht van deze vrijwilligersdagen vind je hier. Bij uitzondering kan het voorkomen dat het Centrum toch gesloten is, dus neem voorafgaand aan je bezoek contact op met de Werkgroep Fysieke Collectie op Urk via 06-51519928 of via werkgroep[at]stichtingfarmaceutischerfgoed.nl. Bezoek op andere dagen en tijden is alleen mogelijk op aanvraag.

De Eenhoorn, Centrum voor Farmaceutisch Erfgoed
Foksdiep 6
8321 MK Urk

Voor een bezoek aan De Eenhoorn wordt geen entreeprijs geheven, maar een vrijwillige contante bijdrage voor het behoud van de collectie wordt op prijs gesteld. Voor meer informatie over De Eenhoorn, klik hier.