SFE op KNMP voorjaarscongres

Bij het KNMP voorjaarscongres op 14 maart j.l. was de Stichting Farmaceutisch Erfgoed prominent aanwezig met een stand op de beursvloer. Daar hebben enkele vrijwilligers en bestuursleden de hele dag belangstellenden ontmoet en overgehaald om vriend van de SFE te worden of ten minste abonnee op de digitale nieuwsbrief.

De stand was aangekleed met een doorlopende diapresentatie over het werk van SFE en het Trefpunt Medische Geschiedenis Nederland op Urk, en twee rolbanners, een over de SFE en een over het online Nationaal Farmaceutisch Museum.

Ook in de openingsspeech van KNMP-voorzitter Aris Prins kwam het onderwerp geschiedenis van de farmacie aan bod. Dit was wel vanwege een triest feit:

"Bestuurlijk actief binnen onze vereniging was ook Annette Bierman, van wie we onlangs helaas afscheid hebben moeten nemen. Ik wil daar nu namens het bestuur van de KNMP ook bij stilstaan. Annette kreeg in 2012 de erepenning van de KNMP, vanwege haar 21 jaar lidmaatschap van de commissie geschiedenis van de farmacie, waarvan 15 jaar als voorzitter. Zij was onder meer de motor achter het Nationaal Farmaceutisch Museum en het open depot op Urk. Ik heb de foto’s gezien van haar eigen verzameling thuis en ik kan u melden dat dit ook veel museum-waardig materiaal betreft. Annette heeft de KNMP meer dan netjes achtergelaten en daar zijn we haar bijzonder dankbaar voor." Einde citaat

Deze woorden en de belangstelling op de beursvloer zijn een extra stimulans om ons werk aan het verbinden van het verleden van de farmacie met het heden en toekomst voort te zetten.

Aanmelden nieuwsbrief

Doneren?