Bibliotheek en archief

Het boekenbezit omvat naast recentere werken o.a. de Historische Bibliotheek van de KNMP en de voormalige Gorlaeus bibliotheek Leiden. Het archief bestaat uit o.a. het documentatie (kaart) systeem van de KNMP en het archief Haagse Ziekenhuizen met geneesmiddel informatie reclames van de industrie vanaf 1945.

De Historische Bibliotheek van de KNMP

De Historische Bibliotheek van de KNMP is indertijd aangekocht van dr. D.A. Wittop Koning. Deze omvat een groot aantal oude drukken, waaronder vele stads-farmacopeeën.

Ook aanwezig in Foksdiep 6, in de collectie Grendel, is de verzameling boeken die door dr. Elize Grendel is aangelegd. Zo nu en dan ruilden of verrekenden  dr. Wittop Koning en dr. Grendel boeken, soms verschijnen beider ex-libris in één enkel exemplaar.

Een oud maar toch actueel boek

Uit de bibliotheek van het Gorlaeus laboratorium komt dit boek uit 1907 van de Nederlandse hoogleraar fysische chemie en chemie-historicus Ernst Cohen. Voor het leven en werk van Cohen zie o.a. H.A.M. Snelders, De geschiedenis van de scheikundein Nederland deel 2.

Voor wie het boek wil lezen hoeft niet naar Urk te reizen al mag dat natuurlijk wel. Het is ook op internet te vinden, zie https://archive.org/details/b24864110/page/n8

In het boek is opgenomen een vermakelijke prent van James Gillray, zie onder.

Optima Farma - het tijdschrift

In de zomer van 2019 ontvingen we van mevrouw Broekhuizen alle jaargangen van Optima Farma, het tijdschrift voor apothekersassistenten. Jaargang 2 nummer 4 bevatte een uitgebreid verhaal over apotheek Baljet, en hieruit hebben we de foto gehaald waarop huidig bestuurslid van de SFE, Jard Baljet, met helm op een scooter plaats heeft genomen. Let op het pleonasme.
De scooter zou zeker niet misstaan naast de Solex van de wijkverpleging, te zien op Foksdiep 2.