Over ons

Stichting Farmaceutisch Erfgoed stelt zich ten doel door middel van historische objecten het verleden van de farmacie te verbinden met het heden en de toekomst. De stichting draagt daarom zorg voor het verantwoord beheer van tastbare materialen en bronnen uit het verleden. Bovendien zorgt zij voor de materiële en virtuele ontsluiting van deze bronnen voor een ieder die geïnteresseerd is.

Stichting Farmaceutisch Erfgoed wil bovenstaande doelen verwezenlijken door middel van:

• Het Centrum voor Farmaceutisch Erfgoed De Eenhoorn, een fysieke locatie in Urk waar bovengenoemde collecties bewonderd en bestudeerd kunnen worden;
  • ​Een virtueel museum, waar het verleden, heden en toekomst van de farmacie elkaar in een nieuw soort museumomgeving ontmoeten;
  • De zorg voor en het verzamelen van historisch (archief)materiaal met betrekking tot de geschiedenis van Nederlandse apothekers;
  • De organisatie van de jaarlijkse Farmaceutisch Historische Dag;
  • Het beantwoorden van geschiedkundige vragen over de farmacie en het apothekersberoep; en
  • Het geven van begeleiding bij de uitgave van Nederlandstalige bijdragen op het gebied van de geschiedenis van de farmaceutische wetenschappen en de geschiedenis van het apothekersberoep in de reeks Venster op farmaciehistorie.

Voor meer informatie over de missie en visie van Stichting Farmaceutisch Erfgoed kun je onderstaande documenten raadplegen.

Houten pillenronder, begin 20ste eeuw